Football Manager 2017, Gidsen, Strategie

Spelers met marketingwaarde

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Spelers kosten alleen maar geld. Je moet eerst betalen om ze aan je club te binden en vervolgens ben je nog permanent geld kwijt aan hun salaris en premies. Het kan zo een dure bedoening worden. Dus wat zou je ervan zeggen als een speler nou ook eens geld voor de club zou verdienen? Dat zou de druk op je begroting een stuk kunnen verlichten. En hoe kan een speler zichzelf terugverdienen naast zijn prestaties op het veld en het winnen van bekers? In marketingomzet natuurlijk!

Welke voetballiefhebber heeft er geen shirtje in de kast liggen van een van de grote sterren van dit moment. Een shirtje van Barcelona met Messi achterop, een van Real Madrid bedrukt met de naam Ronaldo, of een shirt van een andere grootheid uit het hedendaagse voetbal. Deze spelers vertegenwoordigen een flinke marketingwaarde voor hun clubs. Dit doen ze niet alleen in shirtverkoop, maar ook door de naamsbekendheid van hun clubnog verder te vergroten en daarmee het potentieel aantal fans flink uit te breiden. Meerfans betekent vaak meer inkomsten voor een club, zo ook in Football Manager. Jammer genoeg is het halen van dergelijke wereldsterren alleen voorbehouden aan de grootste clubs ter wereld.

Toch is er een manier om ook op een iets lager niveau geld te verdienen aan een speler. Laten we er even een voorbeeld bij pakken uit een van mijn huidige games. Ik heb Sheffield United opgewerkt naar de Premier League, waar ik nu aan mijn tweede seizoen ga starten. Ik heb dus best een aardige beurs en een redelijke reputatie opgebouwd (ongeveer gelijk aan die van een Nederlandse top-5 club), maar ikheb nog geen grote namen in mijn team ommerchandise-inkomstenuit te halen en ik heb ook nog geen satellietclub om op dit gebied uit te buiten. Dat zien we dan ook wel terug in mijn inkomsten uit merchandise over vorig seizoen: een schamele twee miljoen euro. Nu doet zich een kans voor om mij te versterken met onderstaande speler.

Op zich is Hayashi al geen slechte speler. Mentaal is hij al ver voor zijn leeftijd, hij heeft een goed uithoudingsvermogen en ook weet hij technisch al best wat hij met een bal aan de voeten moet doen. Hij is dan ook redelijk terecht op zijn negentiende al een vaste international van Japan. Een talent als dit verdient het dan ook om bekeken te worden door een van mijn scouts. Dus we sturen een van de scouts maar eens naar Japan.

We zien dat de scout het wel met mij eens is. Hayashi is nu al een goede speler (drie sterren) die al in mijn eerste elftal mee kan ballen en heeft bovendien nog genoeg potentie om door te groeien. Daarnaast zien de financiën er best wel gunstig uit. Dan valt mijn oog op het allerlaatste positieve punt in het scoutingsrapport: de speler kan 1,2 miljoen per jaar opleveren in marketingopbrengsten. Dat is, in vergelijking met zowel de transfersom van deze Japannerals mijn merchandise-inkomsten over vorig seizoen, een enorm bedrag. Was ik dus al niet overtuigd door de kwaliteiten van Keisuke, dan maakt hij hier ook nog een extra goede beurt, die hem ergens in de top van mijn verlanglijstje heeft geplaatst.

Maar wat moeten we nu leren uit dit voorbeeld? Wil je gaan profiteren van de marketingwaarde van spelers, let dan op de volgende punten:

1) Naast topspelers zijn ook spelers uit landen met veel inwoners, een redelijke economie en een mindere eigen competitie (voornamelijk de Verenigde Staten, Japan, China en Zuid-Korea) zeer waardevolle marketingobjecten.

2) Het werkt beter als jouw eigen club al een aardige reputatie heeft en ook de speler in kwestie al een naam in eigen land heeft opgebouwd.

3) Het combineren van het aantrekken van een dergelijke speler met het hebben van een satellietclub in zijn land van herkomst, kan elkaar versterken.

4) Ook het spelen van een tour in het land van de speler in de voorbereiding op het nieuwe seizoen zal je nog een extra leuke duit op kunnen leveren.

5) Op de lange termijn is het ook belangrijk dat de speler ook daadwerkelijk speelt voor jouw club en niet alleen op de bank zit. Dit houdt zijn reputatie intact of laat die zelfs nog verder stijgen.

Heb jij ook al eens een speler gehad die een flinke bijdrage leverde in jouw marketinginkomsten? Deel je ervaringen in een van de topics van ons United subforum.

Spelers met marketingwaarde, 4.5 out of 5 based on 2 ratings Posted: 19 september 2017 om 22:00   /   by   /   comments (0)

Comments (0)

write a comment

Comment
Name E-mail Website