Football Manager 2014, Gidsen, Strategie, Strategiegidsen FM 14

Maak van je voorbereiding een geldkraan

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Het voorseizoen is goed voor een hoop dingen: je kan je team laten wennen aan je tactiek, je krijgt de kans om je team te beoordelen, je kan je team weer wedstrijdfit maken en het moraal opkrikken voor het nieuwe seizoen. Er is echter nog een mogelijkheid, en dat is een serieuze hoeveelheid geld verdienen.

Ondanks dat al deze aspecten van de voorbereiding natuurlijk belangrijk zijn, wordt het financiële aspect nog wel eens vergeten. Echter, met de juiste vriendschappelijke wedstrijden in voorbereiding kun je commercieel en financieel een enorme klapper maken. Dit wordt nog eens bevestigd door onderstaande screen van de jaarlijkse commerciële update.

Er is in totaal dus voor 34 miljoen aan merchandising verkocht in het buitenland. Het is dan wel zo dat deze update er één is van een team dat op dit moment in de game tot de grootste van de wereld hoort, maar het belangrijkste is de derde zin in de screen. Deze geeft aan dat de verkopen zijn gestegen door de die het team heeft gemaakt door China. Dit betekent dus dat je je voorbereiding niet alleen kunt gebruiken voor de gebruikelijk zaken, maar dat het je ook het geld kan bezorgen om misschien wel een talentje of twee extra vast te leggen.

Om dit verder uit te zoeken deden we dezelfde voorbereiding nog een keer, maar deze keer werden er tours door China en Japan gepland. Deze verandering bracht ongeveer twaalf miljoen aan extra verkopen van merchandise in het buitenland op, maar in eigen land werd voor bijna een gelijk bedrag minder verkocht. Of dit komt door het feit dat er door de extra tour minder wedstrijden in de voorbereiding in eigen land werden gespeeld of omdat het totaal aan verkopen misschien tot op een bepaalde hoogte vast staat, is nog niet onderzocht.

Nogmaals, dit zijn wel de cijfers voor een topclub op het terrein van prestaties, selectie en reputatie. Natuurlijk zal de hoeveelheid geld die hiermee te verdienen is voor kleinere clubs een stuk minder zijn. Dat betekent echter niet dat het je het daarom moet laten, want een goed gekozen tour met zelfs een kleiner team kan je alsnog enkele miljoenen opleveren.

Nu we met dit voorbeeld hebben aangetoond dat er geld te verdienen valt met je voorbereiding, splitsen we de rest van de gids op in twee manieren om geld te verdienen met vriendschappelijke wedstrijden: geld van de verkoop van kaartjes en geld van het spelen van commercieel interessante wedstrijden.

Deze eerste mogelijkheid, het verdienen van geld door kaartverkoop, is vrij makkelijk te begrijpen: je zorgt voor een interessante tegenstander en mensen zullen een kaartje willen kopen om de wedstrijd te zien. Het geld dat wordt verdiend met de kaartverkoop wordt verdeeld onder de thuis- en uitploeg, al is die verdeling niet altijd gelijk.

Er zijn gidsen geschreven in het verleden die aangeven dat je ten koste van alles al je wedstrijden in de voorbereiding in eigen stadion af moet werken. Dit is echter niet altijd de beste keuze, financieel gezien tenminste. Voor thuiswedstrijden betaal je een vast bedrag aan de tegenstander voor hun aanwezigheid. Dit bedrag hangt af van factoren als de reputatie van jouw eigen team en de reputatie van je tegenstander. Er is echter ook een geschat inkomen van de wedstrijd. Ook dit hangt af van de factor reputatie, maar natuurlijk ook van de capaciteit van jouw stadion. Als de marge tussen de voorspelde opbrengst en het bedrag dat je je tegenstander moet betalen niet zo groot is, is een thuiswedstrijd gewoon niet rendabel.

Laten we een voorbeeld nemen: we gaan met ons topteam een wedstrijd tegen een ander topteam regelen. Dit andere team is Barcelona, de club met de hoogste reputatie in het spel op dit moment. De screen hieronder laat zien wat we kunnen verwachten als we een thuiswedstrijd zouden regelen tegen Barcelona.

Een thuiswedstrijd in ons eigen stadion met plaats voor 64 duizend toeschouwers brengt ongeveer 1,4 miljoen in het laatje. Echter, hiervan zullen we 750 duizend euro aan Barcelona over moeten maken als premie. Dit betekent dat er voor ons nog 650 duizend over blijft. Dat is natuurlijk niet slecht, maar laten we nu eens kijken wat er voor ons valt te verdienen als we een wedstrijd in Camp Nou zouden organiseren.

Zoals je kan zien, levert een uitwedstrijd ons een premie van 1,1 miljoen op. Barcelona zal natuurlijk nog een ongeveer gelijke hoeveelheid geld verdienen, maar meer dan een miljoen ontvangen om alleen maar komen op te dagen voor een wedstrijd in de voorbereiding is makkelijk verdiend. Het is daarom de moeite om wat te experimenteren het spelen van zowel uit- als thuiswedstrijden als je de voorbereiding voor het nieuwe seizoen gaat regelen.

Let echter wel op als je met een kleine club op deze manier geld wilt verdienen door tegen grote teams te spelen, dat je ook het moraal in de gaten houdt. Als je team in de voorbereiding namelijk elke keer af wordt geserveerd, ook al is het door de grote der aarde, zal dit je teammoraal flink schaden.

Dan komen we bij het tweede gedeelte: geld verdienen met een commercieel interessante wedstrijden. Zoals je al kon zien aan het begin van dit artikel, was dit absoluut een optie om serieus geld mee te verdienen. De Chinese tour voor het seizoen echt van start ging, vertaalde zich blijkbaar in een bepaald bedrag aan verkopen uit merchandise in het buitenland.

Dat er geld te verdienen valt op deze manier, is eigenlijk niet meer dan logisch. De tour door China gaat over veel meer dan voetballen alleen. In het echte leven was Manchester United een van de eerste clubs die op uitgebreide voorbereidingstours ging. Dit heeft ze wereldwijde sponsordeals en een hoop extra fans opgeleverd. Football Manager probeert dit ook in het spel te verwerken door tours door landen in Azië en Noord-Amerika aantrekkelijk te maken. Deze landen hebben een hoop inwoners die gek zijn van sport, maar een eigen voetbalcompetitie die internationaal niet heel veel voorstelt. Vanuit commercieel perspectief geeft het spelen van vriendschappelijke wedstrijden over de hele wereld de club de mogelijkheid om de merknaam en de hoeveelheid fans uit te breiden, om de fans in deze landen te behouden en om wereldwijde samenwerkingen op te zetten. Deze zaken kunnen je allemaal op zowel de korte als de lange termijn flink geld opleveren.

Maar welke landen zijn dan het meest interessant? Dat is een goede vraag, maar die is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Er zijn namelijk zo veel opties, dat die nog niet allemaal zijn uitgeprobeerd. Wat over het algemeen wel te zeggen valt, is dat verschillende Aziatische landen je zowel op commercieel als op het gebied van wedstrijdpremies aardig wat geld op kunnen leveren.

Landen waarvan is vastgesteld dat ze je flink wat geld op kunnen leveren zijn: China, Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Echter, opties als India, Thailand en Indonesië zouden in het echte leven ook opties zijn waaraan geld verdiend kan worden. Of ze dit in Football Manager echter ook zijn, valt te bezien. Deze landen hebben namelijk niet echt grote clubs, waardoor de wedstrijdpremies waarschijnlijk niet heel hoog zullen liggen. Misschien dat in de toekomst nog verder onderzoek wordt gedaan naar de commerciële mogelijkheden in de voorbereiding.

Dit artikel is met toestemming vertaald door bas2204. Het origineel is afkomstig van Strikerless en geschreven door strikerlessguido. Het is mogelijk dat in dit artikel geuite opvattingen afwijken van jouw eigen mening. Beschouw dit niet als een fout of een reden om het artikel als slecht te classificeren. Ga liever de discussie aan op het forum.

Maak van je voorbereiding een geldkraan, 3.0 out of 5 based on 3 ratings Posted: 7 mei 2014 om 17:25   /   by   /   comments (0)

Comments (0)

write a comment

Comment
Name E-mail Website